لینک های مفید

خبر

انجمن

آمار سایت

  • 0
  • 292
  • 98

إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ

باکمال تأسف سید ابراهیم رئیسی ، ریاست جمهوری کشورمان به همراه چند تن از همراهان شان در سانحه سقوط بالگرد، ظهر روز ۳۰ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ در ارتفاعات ورزقان به شهادت رسیدند. درپی این حادثه تعدادی از مقامات بلند پایه جمهوری اسلامی ایران از جمله وزیر امور خارجه و امام جمعه تبریز و استاندار آذربایجان شرقی شهید شدند و ایران عزا دار شد. انجمن علمی جغرافیای ایران و شبکه جغرافی دانان کشورهای اسلامی این ضایعه دردناک را به همه هموطنان و پیشگاه مقدس حضرت علی ابن موسی الرضا علیه السلام تسلیت عرض می کند.

بیانیه محکومیت جنایت تروریستی رژیم صهیونیستی

بسمه تعالی

 أُذِنَ لِلَّذِینَ یُقَاتَلُونَ بِأَنَّهُمْ ظُلِمُوا ۚ وَإِنَّ اللَّهَ عَلَىٰ نَصْرِهِمْ لَقَدِیرٌ .«قرآن کریم آیه ۳۹ سوره حج»

به کسانی که جنگ بر آنان تحمیل گردیده، اجازه جهاد داده شده است؛ چرا که مورد ستم قرار گرفته‌اند؛ و خدا بر یاری آنها تواناست.


در قضیّه‌ فلسطین، آنچه جلوی چشم همه‌ی دنیا است جنایتِ نسل‌کشیِ رژیمِ غاصب است؛ این را همه‌ دنیا مشاهده می‌کنند. اگر چنانچه این جنایت ادامه پیدا کند، مسلمانها بی‌تاب می‌شوند نیروهای مقاومت بی‌تاب می‌شوند، کسی جلوی اینها را دیگر نمی‌تواند بگیرد. این را بدانند. رهبر معظم انقلاب: (25/07/1402)


با ادامه جنایت‌های رژیم صهیونیست و کشتار زنان و کودکان بی دفاع، همچنان غزه در آتش خشم و کینه دشمنان قسم خورده اسلام می‌سوزد. امروز کودکان، زنان و مردان غزه تاوان ایستادگی، عدالتخواهی و آزادی‌خواهی خود را پس می‌دهند. روزهای زیادی است که محاصره ظالمانه نوار غزه ادامه دارد و جنایت و نسل‌کشی این رژیم در کشتار و حمله به کودکان و پناه‌جویان به بیمارستان غزه موجب فوران خشم و نفرت جهانیان از رژیم اشغالگر قدس شده است. اما دشمن غاصب صهیونیستی بایستی بداند که هیچگاه ظلم ثابت نبوده و ظالم نتوانسته است دوام ابدی داشته باشد و بزودی تاوان جنایات خود را پس خواهند داد و بداند ما پیرو مکتبی هستیم که هرگز ذلت را نمی‌پذیرد و پیروزی از آن صابرین و جهادگران است. انجمن جغرافیایی ایران و نیز شبکه جغرافیدانان کشور های اسلامی، امروز در کنار ملت سلحشور ایران همچون گذشته فریاد نفرت از ستمگران را سر داده و حمایت خود را از ملت مظلوم فلسطین، به ویژه مردم غزه اعلام می‌نماییم.

«إِنَّ الَّذینَ قالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقامُوا فَلا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَ لا هُمْ یَحْزَنُون» (احقاف/۱۳)
بى تردید کسانى که گفتند: پروردگار ما الله است، سپس در میدان عمل بر این حقیقت، استقامت ورزیدند، نه بیمى بر آنان است و نه اندوهگین مى شوند.

راه اندازی سایت انجمن جغرافیدانان کشورهای اسلامی

بسمه تعالی

با استعانت از خداوند متعال، انجمن جغرافیایی ایران، پیرو بیانیه پایانی ششمین کنگره جغرافی دانان جهان اسلام (که در دانشکده علوم جغرافیایی دانشگاه خوارزمی برگزار شد) مبنی ایجاد انجمن یا شبکه بین المللی جغرافی دانان جهان اسلام، زمینه ایجاد شبکه جغرافی دانان کشورهای اسلامی را فراهم و راه اندازی کرده است.
هدف از ایجاد این شبکه: تبادل دستاوردهای علمی بین اعضا، فراهم ‌نمودن زمینه های همکاری آموزشی و پژوهشی جغرافیدانان کشورهای اسلامی، حمایت و انجام تحقیقات مشترک علمی و فرهنگی در سطح ملی و بین‌المللی با محققان و متخصصان مربوطه، همکاری با نهادهای اجرایی، علمی و پژوهشی در زمینه ارزیابی و بازنگری و اجرای طرح‌ها و برنامه‌های مربوط به امور آموزش و پژوهش و . . .
برای اطلاعات بیشتر درباره اهداف و ضرورت ها و ماموریت های شبکه بین المللی جغرافی دانان کشورهای اسلامی به آدرس شبکه مراجعه فرمایید.
از اعضای محترم هیات علمی دانشگاهها، اندیشمندان و پژوهشگران و دانشجویان محترم رشته های جغرافیایی دعوت می شود به این شبکه بپیوندد. جهت بازدید و عضویت به آدرس https://iga.ir/ingic مراجعه فرمایید.

یزد پایتخت شد

یزد پایتخت شد

معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: با توجه به اینکه ریاست مجمع گفت‌وگوی آسیا یا ACD از مهرماه سال‌جاری برعهده ایران قرار گرفته است، بر این اساس سه شهر کرمان، یزد و مشهد کاندیدای پایتختی شدند که پس از بررسی شاخص‌های مورد نظر، شهر یزد به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای عضو مجمع گفت‌وگوی آسیا (ACD) در سال ۲۰۲۴ انتخاب و معرفی شد.

به گزارش صبا و به نقل از روابط‌عمومی معاونت گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، علی‌اصغر شالبافیان گفت: با توجه به اهداف تعیین شده شامل ارتقای همگرایی بین کشورهای آسیایی به منظور تلاش برای تشکیل اتحادیه آسیا، گسترش بازار تجاری و مالی، ارتقای نقش آسیا برای تاثیرگذاری در معادلات جهانی و نیز تبدیل آسیا به یک مجموعه توانمند برای تعامل با دیگر نقاط جهان، رویکرد میزبانی و ریاست مجمع به صورت متناوب به کشورهای عضو سپرده شده است. بر این اساس جمهوری اسلامی ایران توانسته است علاوه بر میزبانی کشورهای عضو، شهر یزد را به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای عضو مجمع گفت‌وگوی آسیا معرفی کند و این دستاورد مورد پذیرش اعضا قرار گیرد.

شالبافیان با اشاره به اینکه انتخاب شهر یزد به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای عضو متناسب با دوره زمانی ریاست مجمع به صورت یک‌ساله ویژه سال ۲۰۲۴ اعلام شده است، یادآور شد: کشوری که ریاست سالانه را برعهده دارد از امتیاز معرفی یک شهر به عنوان پایتخت گردشگری و همچنین میزبانی نشست‌های مجمع در همان سال برخوردار است، از این رو با توجه به اینکه ریاست مجمع از مهرماه سال‌جاری برعهده ایران قرار گرفته است، براساس رویه موجود سه شهر کرمان، یزد و مشهد کاندیدای این پایتختی شدند که پس از بررسی شاخص‌های مورد نظر شهر یزد به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای عضو مجمع گفت‌وگوی آسیا (ACD) انتخاب و معرفی شد.

معاون گردشگری درباره انتظارات و نتایج حاصله افزود: توسعه شبکه بازاریابی گردشگری کشورهای عضو ACD، ایجاد تسهیلات سفر و گردشگری برای کشورهای عضو با هدف افزایش گردشگران ورودی از این کشورها، معرفی محصولات گردشگری، ظرفیت‌ها و توانمندی‌های استان با هدف حرکت به سوی توسعه پایدار گردشگری، معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری گردشگری استان، تلاش برای توسعه روابط بخش‌خصوصی گردشگری ملی و استانی با کشورهای عضو، تصویرسازی مثبت از جمهوری اسلامی ایران در میان کشورهای عضو، برگزاری رویدادهای گردشگری بین‌المللی، تقویت روابط جمهوری اسلامی ایران در حوزه سازمان‌های تخصصی و بین‌المللی در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله دستاوردهای پیشنهادی انتخاب شهر یزد به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای عضو مجمع گفتگوی آسیا به شمار می‌آید.

طرح پیشنهادی تشکیل مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا موسوم به (ACD) برای اولین بار توسط نخست وزیر تایلند در سی و چهارمین نشست وزرای امور خارجه کشورهای آ. سه. آن در سال ۲۰۰۱ مطرح و در سال ۲۰۰۲ در تایلند تاسیس شد.

مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا با ۳۵ عضو، فراگیرترین تشکل آسیایی به شمار می‌آید که در سال ۲۰۰۲ با هدف توسعه همکاری‌های فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی تأسیس شده است. عالی‌ترین ارگان تصمیم‌گیری مجمع، اجلاس وزیران امور خارجه است که سالانه دو نشست برگزار می‌کند، این دو نشست عبارتند از: نشستی در حاشیه اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک و نشستی به میزبانی کشوری که ریاست مجمع را در همان سال بر عهده گرفته است.

جلسات برگزار شده در حاشیه مجمع عمومی ملل متحد، جنبه مشورتی و مقدماتی داشته و نشست‌های دوم محتوایی و عملیاتی به شمار می‌آید.

ریاست مجمع داوطلبانه بوده و دوره زمانی یک ساله دارد. مجمع گفت‌وگوی آسیا به طور کلی دارای دو بخش پروژه و گفت‌وگو است. بخش گفتگو عمدتاً شامل برگزاری اجلاس سالیانه وزرای امور خارجه کشورهای عضو بوده و هدف از آن ارتقاء تعامل و مشارکت وزراء و مقامات رسمی کشورهای عضو است.

در بخش پروژه (یا همکاری) نیز کشورهای عضو تشویق می‌شوند تا به صورت داوطلبانه به صورت پیشگام و یا همکار آغازگر حرکت در پروژه های مورد علاقه باشند. در هر بخش یکی از اعضا به‌عنوان مسئول تعیین شده است.

جمهوری اسلامی ایران در بخش همکاری‌های فرهنگی نه تنها پیشگام بلکه به عنوان مسئول پروژه عمل کرده است و مسئولیت بخش همکاری فرهنگی را عهده‌دار است.

منبع:https://sabakhabar.ir

پژوهشگران پر استناد پایگاه ISC

پژوهشگران پر استناد پایگاه ISC:
براساس نشریات ایرانی حوزه های علوم انسانی، علوم اجتماعی، هنر و معماری

توجه به مسئله ضرورت تحول در علوم، به ویژه علوم انسانی از مهمترین و ارزشمندترین دستاوردهایی است که انقلاب اسلامی ایران برای جهان اسلام به ارمغان آورد.
از دیدگاه مقام معظم رهبری، علوم انسانی به اندازه مهندسی و پزشکی مهم است و پیشرفت و نظریه پردازی در آنها از اهمیت ویژه ای برخوردار است. ایشان بسیاری از حوادث و اتفاقات دنیا را ناشی از نظریه پردازی های دانشمندان این رشته ها می دانند و می فرمایند: «بسیاری از حوادث دنیا حتّی در زمینه های اقتصادی و سیاسی و غیره، محکومِ نظرات صاحبنظران در علوم انسانی است؛ در جامعه شناسی، در روان شناسی، در فلسفه؛ آنها هستند که شاخص ها را مشخص می کنند.»
موسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC)، از سال گذشته با اتکاء به منابع اطلاعاتی و پایگاه های داده خود اقدام به شناسایی پژوهشگران پر استناد علوم انسانی، علوم اجتماعی، هنر و معماری می نماید که در این گزارش پژوهشگران پر استناد در بازه زمانی 10 ساله (1400-1391) معرفی شده اند. این تحلیل با شناسایی فهرستی از پر استنادترین نویسندگان در هر حوزه با استفاده از روش های نرم افزاری آغاز می شود. در مرحله بعد، ابهام زدایی و یکدست سازی این فهرست که منجر به شناسایی افراد متعدد با نام یکسان یا افراد یکسان با نام های متنوع می شود انجام می پذیرد. پژوهشگران در هر حوزه بر حسب تعداد استنادهایی که دریافت کرده اند مرتب سازی و سپس پژوهشگران پر استناد بر اساس حدود آستانه استنادی (Threshold) به عنوان پژوهشگران پراستناد گستره علوم انسانی، علوم اجتماعی ، هنر و معماری در نظر گرفته می شوند. معیار انتخاب پژوهشگران در این فهرست، تعداد استنادهای صورت گرفته به تولیدات علمی آنها است.
تعداد 424 نفر پژوهشگر پراستناد در گستره علوم انسانی، علوم اجتماعی، هنر و معماری شناسایی و در 16 حوزه ی موضوعی علوم انسانی، علوم اجتماعی، هنر و معماری دسته بندی شدند. در گزارش پیشین موسسه ISC، تعداد 333 پژوهشگر به عنوان پژوهشگر پر استناد این حوزه معرفی شده بودند که در سال جاری شاهد رشد 27 درصدی پژوهشگران هستیم.

محکومیت رژیم صهیونیستی

بسمه تعالی

وَسَیَعلَمُ الَّذینَ ظَلَموا أَیَّ مُنقَلَبٍ یَنقَلِبونَ

وآنان که ظلم وستم کردند، به زودی خواهند دانست که به کدام بازگشتگاه (ودوزخی) بازآیند. (الشعراء /227)

در قضیّه‌ فلسطین، آنچه جلوی چشم همه‌ی دنیا است جنایتِ نسل‌کشیِ رژیمِ غاصب است؛ این را همه‌ دنیا مشاهده می‌کنند. اگر چنانچه این جنایت ادامه پیدا کند، مسلمانها بی‌تاب می‌شوند نیروهای مقاومت بی‌تاب می‌شوند، کسی جلوی اینها را دیگر نمی‌تواند بگیرد. این را بدانند.  رهبر معظم انقلاب: (25/07/1402)

رژیم سفاک و خونخوار صهیونیستی، با بمباران بیمارستان المعمدانی در غزه، دست به جنایتی غیرقابل تصور زد و بیش از هزار زن و کودک بی‌پناه و غیر نظامی را به شهادت رساند. این اقدام هولناک و غیرانسانی نشان از خوی ددمنشانه‌ای دارد که رژیم جعلی صهیونیستی سالیان متمادی است با حمایت مجامع به ظاهر متمدن غرب و در سکوت معنادار جامعه جهانی در اقدام به آن استمرار داشته و از انجام هرگونه عمل وحشیانه‌ای فروگذار نبوده‌است. استادان، کارکنان و دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام خمینی(ره) شهرری ضمن محکومیت شدیدو قاطع این وحشیگری که وجدان‌ همه انسان‌های آزاده را در اقصی نقاط جهان به ویژه کشورهای اسلامی به درد آورده، از مسئولین نظام مقدس جمهوری اسلامی درخواست دارد با اتخاذ تصمیماتی فوری جهت توقف وحشی‌گری اسرائیلی‌ها در غزه که تاریخ تاکنون به خود ندیده، اقدام نماید. و با اقدام دیپلماتیک در اتحاد جهانی دولت‌ها و ملت‌ها علیه این رژیم جعلی گام بردارد.

 ان‌شاءالله وعده الهی در نابودی حکومت‌های ظالمانه و نصرت مجاهدان راه خدا تحقق خواهد یافت.

افتتاح دفتر اصفهان

افتتاح دفتر انجمن جغرافی دانان ایران در دانشکده علوم جغرافیایی دانشگاه اصفهان

دفتر انجمن جغرافیدانان ایران با حضور دکتر هرسیج سرپرست دانشگاه اصفهان و دکتر کامران رییس انجمن جغرافیدانان ایران در محل دانشکده علوم جغرافیایی دانشگاه اصفهان افتتاح شد.

دفتر انجمن جغرافیدانان ایران با حضور دکتر هرسیج سرپرست دانشگاه اصفهان و دکتر کامران  رییس انجمن جغرافیدانان ایران در محل دانشکده علوم جغرافیایی دانشگاه اصفهان افتتاح شد.

به گزارش وب سایت خبریuinews  دکتر حسین هرسیج سرپرست دانشگاه اصفهان در این مراسم ضمن اشاره به برنامه های راهبردی مبتنی بر جامعه محوری و تمدن سازی در دانشگاه اظهار داشت: مسئله محوری مبتنی بر حل مشکلات و مسائل جامعه از اولویت های دانشگاه اصفهان است.  

دکتر هرسیج افزود: دانشکده علوم جغرافیایی از پتانسیل بسیار خوبی برای شناسایی و ارایه راهکار برای حل مشکلات جامعه، برخوردار است.

وی همچنین ضمن تاکید بر اهمیت برنامه ریزی در سطح منطقه و کشور تصریح نمود: باید از طریق آمایش شهر و منطقه نیازهای جامعه شناسایی و برنامه ریزی علمی در راستای حل این نیازها انجام شود.

دکتر هرسیج افتتاح دفتر انجمن جغرافیدانان ایران در دانشگاه اصفهان را در قالب بحث جامعه محوری و تمدن سازی بسیار کارآمد و ضروری دانست و بر این مهم تاکید نمود.

وی افزود: نگاه ما به نقش تمدنی است و همان گونه که ایرانیان نقش کلیدی در تمدن اولیه داشتند، اکنون ما نیز با تاسی از بیانیه گام دوم انقلاب  و به عنوان نیروهای متدین، باید در زمینه تمدن نوین اسلامی نقش آفرینی کنیم.

سرپرست دانشگاه اصفهان، همچنین افزایش قدرت نرم را در توسعه کشور ضروری دانست و تصریح نمود: ما به دنبال قدرت نرم افزاری در حوزه تمدن هستیم. انقلاب اسلامی بر مبنای قدرت نرم افزاری ایجاد شد و امام(ره) از همان ابتدا به دنبال تغییر در افکار بود. بعد از انقلاب ما شاهد هجمه های سخت افزاری بودیم ولی در حال حاضر مشکل اصلی جنگ نرم افزاری است که باید متناسب با تحدید ها ، توانمندی های لازم را ایجاد کنیم.

دکتر هرسیج در ادامه خواستار تنظیم برنامه های آموزشی و پژوهشی دانشکده علوم جغرافیایی مبتنی بر مسئله محوری شد و اظهار امیدواری نمود که راه اندازی اتاق انجمن جغرافیدانان ایران در این دانشکده منشا خیر و اثر باشد.

 

شایان ذکر است دکتر کامران رییس انجمن جغرافیدانان ایران نیز در این مراسم اظهار داشت: امیدوارم با وحدت حول محور عدالت بتوانیم اهداف امام راحل(ره) را به منصه ظهور بگذاریم.

وی همچنین ضمن بیان اهمیت دانشکده علوم جغرافیایی تصریح نمود: دانشکده علوم جغرافیایی دانشگاه اصفهان از جمله دانشکده های مطرح کشور است و با حضور دکتر هرسیج به عنوان رییس دانشگاه این دانشکده می تواند در سطح بین المللی نیز خوش بدرخشد.

دکتر کامران رشته جغرافیا را یکی از مهم ترین و کاربردی ترین رشته های تحصیلی در سراسر جهان دانست و افزود: امروز دانشجویان علوم جغرافیا “گرید” دارند و می توانند شرکت بزنند و همچنین در بخش های تاثیرگذار کشور می توانند استخدام شوند.

وی افتتاح دفتر انجن جغرافیدانان ایران در دانشگاه اصفهان را بسیار حائز اهمیت دانست و افزود: زیر ساخت این افتتاحیه، اخلاص است و هدف آن کمک به رفع نیازهای استان و کشور می باشد.

دکتر محمد حسین رامشت استاد دانشکده علوم جغرافیایی نیز در این مراسم اظهار داشت: خداوند رحمت کند امام خمینی(ره) را که سبب شد انفجاری از جنس نور در ایران به پا شود و عدالت خواهی و معنویت سرلوحه این انقلاب باشد.

وی در ادامه افزود: محور اصلی کار انجمن جغرافیدانان ایران مبتنی بر آمایش سرزمین است.

دکتر رامشت بسیاری از مخاطرات زیست محیطی را ناشی از اموری دانست که بر اساس اصول آمایش سرزمین نبوده است. جغرافیدانان ایران سعی می کنند با همکاری اقتصاد، مدیریت و ژئوپولتیک، شیوه نامه هایی از آمایش سرزمین را عملی کنند و در رفع مشکلات ایجاد شده سهیم باشند.

دکتر مسعود تقوایی رییس دانشکده علوم جغرافیایی نیز ضمن ابراز خورسندی از راه اندازی این دفتر در دانشکده اظهار داشت: دانشکده علوم جغرافیایی برای هرگونه همکاری در سطح استان، کشور و بین الملل اعلام آمادگی می نماید و در این راستا تفاهم نامه هایی را آماده نموده که مبنای کار برای حل مشکلات به خصوص مشکلات استانی است.

 

منبع: https://ui.ac.ir
تاریخ:
۱۴۰۰/۱۱/۱۴

آخرین دیدگاه‌ها

دسته‌ها

فهرست